2- Hasen talâk:

Kadını, içinde cinsel ilişki bulunmayan üç temizlik devresinde, birer defa boşamaktır. Böylece her temizlik devresinde bir talâk düşer ve bu üç temizlik devresinin sonunda kişinin nikâhı üç talâkla tamamen düşmüş olur. Böylece artık hanımına dönüş yapamaz. Resûlullah Sallallâhu aleyhi ve sellem, İbn-i Ömer Radiyallâhu anhu’ya hanımını bu şekilde boşamasını tavsiye etmiştir.[1]

Eğer bir kadın küçük veya yaşlı olduğu için âdet görmüyor ve kocası da onu üç talâk ile ve sünnete uygun olarak boşamak istiyorsa, önce onu bir talâk ile boşadıktan sonra birer ay[2] ara ile iki kez daha birer talâk ile boşar. Zîrâ bu kadın hakkında bir aylık süre, bir âdet görmek hükmündedir. Allah’u Teâlâ Sûre-i Talâk, Âyet 4’te: Hayızdan kesilen zevcelerinizin iddetinde şüphe ederseniz, onların iddeti üç aydır. Henüz hayız görmeyenlerin iddetleri de böyledir. Gebe kadınların iddeti ise, çocuklarını doğuruncaya kadardır…″ diye buyurmuştur.

Kişi, âdet görmeyen kadınla cinsel ilişkide bulunmuş olsun, olmasın onu istediği zaman boşayabilir.

Hâmile olan kadını ise, cinsel ilişkiden hemen sonra dahi boşamak câizdir. Çünkü bu kadının iddeti doğum yapmakla bittiği için onunla cinsel ilişkide bulunmanın iddetini değiştirmek yönünden bir rolü yoktur.

Bir kimse, kendisiyle ilişkiye girdiği karısını boşamak istediğinde, o kadın âdet görenlerden ise ona: ″Sen benden üç talâk ile ve sünnete uygun olarak boşsun″ der ve bu sözü ile hiçbir şeyi kasdetmezse, karısı her bir temizlik hâlinde bir talâk ile kendisinden boşanmış olur.[3] Yani âdet gören kadın üç temizlik devresinde üç talâkla boş olur. Âdet görmeyen kadın ise üç kamerî ay geçince üç talâkla boş olur.

Kendisiyle gerdeğe girilmemiş kadın boşanınca, kocasının iddet müddeti boyunca onu yanında bekletmesi gerekmez. Kocasının böyle bir hakkı yoktur. Bu hususta Allah’u Teâlâ Sûre-i Ahzâb, Âyet 49’da:Ey îman edenler! Mü’min kadınları nikâhlar, sonra da onlarla birleşmeden boşarsanız, artık onlar üzerinde sizin sayacağınız bir iddet hakkınız yoktur″ diye buyurmuştur. Çünkü bu kadın için iddet beklemesini gerektiren bir durum yoktur. Ama cinsel ilişkide bulunulmuş kadın böyle değildir.″[4]

Bir kimse nikâhlanmış olduğu kadına cinsî münâsebette bulunmadan evvel üç talâk ile boşarsa; kadın iddet beklemeksizin üç talâk ile boş olur.


[1] Sünen-i İbn-i Mâce, Talâk 2; Sahih-i Buhârî, Talâk 2; Sünen-i Tirmizî, Talâk 1; Sünen-i Nesâî, Talâk 1.

[2] Burada kastedilen; kamerî ay’dır.

[3] Hidâye Tercümesi, c. 2, s. 61-63.

[4] Mültekâ Tercümesi, Mevkûfât, c. 1, s. 245.