Hac ve Umreyi Bozan Durumlar:

- Arafat’ta vakfeden önce, bir insanın guslü gerektirecek şekilde ön veya arka tarafından[1] hanımı ile yapacağı cinsel ilişkiden dolayı, isterse unutarak olsun haccı bozulur. Haccı bozulduktan sonra diğer hacılar gibi yine hac fiillerini yapar. Fakat gelecek sene kazâ eder ve üzerine kurban da vâcip olur.[2] Bu hususta şu Hadis-i Şerif nakledilmiştir:

أَنَّ رَسُولَ اللّٰهِ عَلَيْهِ الصَّلَاةُ وَالسَّلَامُ سُئِلَ عَمَّنْ وَاقَعَ امْرَأَتَهُ وَهُمَا مُحْرِمَانِ بِالْحَجِّ قَالَ: يُرِيقَانِ دَمًا وَيَمْضِيَانِ فِي حَجَّتِهِمَا وَعَلَيْهِمَا الْحَجُّ مِنْ قَابِلٍ

″Bir kimse karısıyla ikisi de ihramlı iken cinsî münâsebette bulunsa, ne lâzım gelir?″ diye Resûlullah Sallallâhu aleyhi ve sellem’e sorulduğunda; ″Kadınla erkek ayrı ayrı kurban keserler. Haclarına devam ederler. Fakat gelecek sene haclarını kazâ etmek lâzımdır″ diye buyurdu.[3]

Hac ve umre ihramında iken unutarak veya kasten yahut uykudayken veyahut isteyerek veya zorla yapılan cinsel ilişkinin hükmü birdir. Ancak günah olması açısından farklılık vardır. Hanefilere göre; unutarak eşiyle cinsel ilişkide bulunan kimsenin hac ve umre ibâdeti ittifakla bozulur. Ona kasten cinsel ilişkide bulunan kimseye cezâ gerekir. Ancak unutma, özrü nedeniyle günahkâr olmaz.[4]

Hac için ihrama giren koca ile zevce, Arafat’ta vakfeden önce, cinsel ilişkiye girseler, her ikisi de aynı şekilde cezâlanırlar. Her birine bir dem (koyun veya keçi kurban etmek) gerekir. Ertesi yıl ihrama girdikleri zaman birbirlerinden ayrılırlar, başka başka yollardan giderek Arafat’ta durur ve bozulan haclarını kaza ederler. Birbiriyle ilişki korkusu olunca, böyle birbirlerinden ayrı yürümeleri mendubdur.

Şehvetle bakmak, öpmek, okşamak veya iki yoldan[5] biriyle olmaksızın cinsel ilişkide bulunmak ise haccı bozmaz, meni gelmiş olsa bile. El ile meni getirilmesi de cezâ olarak kurban kesmeyi gerektirir. Uykuda rüyalanmadan (ihtilâmdan) dolayı ise bir şey gerekmez.

- Bir kimse umre tavafının çoğunu (dört şavtını) yapmadan cinsel ilişkide bulunursa umresi bozulur. Bununla beraber bu umreyi tamamlar ve cezâ olarak bir koyun veya keçi kurban eder. Sonra da bu bozulan umreyi bir vâcip olarak kazâ eder. Umre tavafının çoğunu yaptıktan sonra cinsel ilişkide bulunsa umresi bozulmaz, fakat üzerine kurban vâcip olur.

Kıran haccına niyet eden bir kimse, umre tavafından evvel cinsî münâsebette bulunursa, umresi de haccı da bozulur. İki ihrama karşı cinâyet işlemiş olduğundan dolayı da iki koyun kesmesi gerekir. Umre tavafının tamamını veya yarıdan çoğunu yaptıktan sonra cinsî münâsebette bulunan kimsenin umresi tamam olur, ama haccı bozulur. Arafat vakfesinden sonra, tıraş olmadan önce cinsî münâsebette bulunursa, her birini ayrı edâ ediyormuş gibi hac için bir bedene (deve veya sığır), umre için de bir koyun kesmesi gerekir.[6]


[1] Bura geçen ön tarafından maksat, kadının ferci olup ilişki için helel kılınan yerdir.

Aarka tarafından maksat ise, dübürdür. Bu da dinen yasak olan bir ilişkidir ve günahtır.

[2] İmam Şâfi’ye göre; bir bedene (deve veya sığır) kurban etmek gerekir.

[3] el-İnâye Şerh’ul-Hidâye, c. 4, s. 103; Mültekâ Tercümesi, Mevkûfât, c. 1, s. 199.

[4] İmam Şâfi’ye göre; unutan kimsenin cinsel ilişkide bulunması nedeniyle oruca kıyas edilerek hac ibâdeti geçersiz olmaz. Hanefiler diyor ki: Bu hükum bizzat cinsel ilişkiye bağlıdır. Unutma nedeniyle yapıldığında bile bizzat cinsel ilişki yok sayılamaz. Bunun nedeni şudur: Çünkü bu durum kendisine cinsel ilişkinin yasak olduğunu hatırlatacak bir durumla iç içedir. Bu da ihramlı olma durumudur. Namazda unutarak yeme ve içme durumunda özürlü sayılamayacağı gibi, ihramda unutarak cinsel ilişkide bulunma konusunda özürlü sayılamaz. Oruç bunun aksinedir. Çünkü oruçta yeme ve içmenin yasak oldugunu hatırlatacak bir durum bulunmamaktadır. Unutma, kıyasa aykırı olarak, orucun bozulmamasında özür olarak kabul edilmiştir. (Serahsî, Mebsut, c. 5, s. 42)

[5] Bura geçen iki yoldan maksat, kadının ilişki için helal kılınmış olan fercidir ve ikincisi de, dinen ilişki için yasaklanmış olan Kadının dübürüdür. Burdan yapılan ilişki de günahtır.

[6] Cinsel ilişkide bulunan karı-koca, kıran haccına niyetli iseler, her ikisi de iki ihrama girdiği için her birine ikişer koyun kurban etme cezâsı vardır. Cinsel ilişkiden önce Beytullah’ı tavaf etmemişlerse, her ikisine de hem haccı, hem de umreyi kazâ etmeleri gerekir. Her ikisinin kıran haccını tamamlamaları gerekirse de, hac ibâdetlerinin geçersiz olması nedeniyle, bu hacca ait kıran kurbanı kesmeleri ortadan kalkmıştır. Çünku bu kurban, hac ibâdeti kurbanıdır. Bu kurban ise, sâdece hac ve umreyi geçerli olarak aynı ihramla yapan kimseye vâcip olur. Cinsel ilişkiden önce Beytullah’ı (umre için) tavaf etmişse yine iki kurban vâcip olur. Çünkü tıraş olmadıkça tavaf yapmakla umre ihramından çıkılmaz. Ancak, onun bu durumda umreyi kazâ etmesi gerekmez.Çünkü umresini yaptıktan sonra cinsel ilişkide bulunmuş durumundadır. Çünkü umrenin rüknü tavaftır. Bununla umresi geçersiz olmaz. Sâdece haccı geçersiz olur. Haccı kazâ etmelidir. Bu iki ibâdetten birinin geçersiz olması nedeniyle bu kimseden kıran kurbanı düşmüştür. Arafat'ta vakfe yaptıktan sonra cinsel ilişkide bulunursa, Hanefilere göre; bu iki ibâdetten hiçbiri geçersiz olmaz. (Serahsî, Mebsut, c. 5, s. 237)